galleria doria pamphilj

17 augustus 2017 - Athina, Griekenland

Ikzelf:
"This painting is a sketch of a painting that now hangs in the Louvre. Another painter tried to colour it in. Luckily, he soon realised that he was adding NOTHING to it and left it alone"

You gotta love a brittish audioguide.

Jeroen's toevoegingen:
De kunstcollectie die wij beschouwden behoorde toe aan paus innocentius de 10de en bevond zich in een paleis dat toebehoorde aan zjjn familie, namelijk de familie Pamphili. De collectie is een van de grootste intacte kunstcollecties ter wereld omdat de paus toentertijd een document heeft opgesteld waarin bepaald werd dat de kunstcollectie nooit in afzonderlijke delen verkocht mocht worden. Het opmerkelijke was dat de muren van het paleis bedekt waren met sierlijke patronen in muur van suède. Dit werd in die tijd al als kunst op zich beschouwd maar de paus zou de paus niet zijn zonder zijn eigen over the top swag. Daarom besloot hij vrijwel het gehele oppervlak van alle muren te bedekken met uitzonderlijke schilderijen. Hier en daar waren er nog een paar centimeters over om de muur daarachter te zien. Grappig genoeg is dit een van de weinige Italiaanse collecties die merendeels uit werken van Nederlandse en Vlaamse kunstenaars bestaat. Een ander deel van de collectie is tot stand gekomen door de schoonzus vsn de paus die bekend stond als la popessa. Zij trok zich niks aan van de verwachtingen die men van vrouwen had in die tijd. Ze was op macht belust en er werd ook wel gesteld dat zij de daadwerkelijke touwtjes in handen had bij het Vaticaan toen haar schoonbroer de paus was. Zij overtuigde hem dat het niet eerzaam was dat het Vaticaan belasting hief over bordelen, daarom kon zij die rechten maar beter krijgen. Op de bordelen liet ze het familiewapen plaatsen zodat de politie hen met rust liet. De inkomsten van het bordeel gebruikte zij onder andere voor de welvaart van de familie en het uitbreiden van de gigantische kunstcollectie.

1. Oma:
    18 augustus 2017
    Interessant verhaal, Jeroen. Ik meen me dit te herinneren van mijn kunstgeschiedenis cursus. Zal de map Rome e.o er nog eens bij pakken, dan kan ik jullie reislogger beter volgen... veel lopen en veel zien daar. Een gids is heel nuttig. Die hadden wij naast onze docent ook, toen ik er was met mijn cursus. Geniet, liefs